Ny foderstat och lite bus i ridhuset!

Idag ändrade jag om Ackes foderstat lite, eller igår och idag haha! Igår ökade jag hans kraftfodergiva med 0,5 kilo, och idag kände jag: "whatta heck" och drog till med två kilo hösilage extra också. Blir han inte biffigare nu blir jag bitter! :P
När jag kikade på när min kompis Jossan red honom i torsdags insåg jag nämligen att han faktiskt är ganska tunn nu. Eller tunn och tunn, men ja, han är definitivt inte tjock. Han är väldigt atletisk, en del muskler, rätt uppdragen osv. Ser ju nästan ut som en distanshäst nu! ;)
Skämt åsido, han är rätt fin i kroppen men jag skulle inte tacka nej till lite mer muskler. Innan sommarens vila var han nog lika deffad, men definitivt mer muskulös, och jag vill nog ha tillbaka den figuren lite.
Visserligen åt han ungefär då som han gjort nu, men jag vet att jag gödde honom lite extra i början av säsongen för att få upp honom lite i hull, och sen när han väl satt musklerna fick jag dra ner en del igen för att han inte skulle bli tjock också. Så vi satsar på det! Dessutom så är det ju kallare nu, och de sätter päls och grejer, så de lär nog behöva lite extra för att inte falla ur.

Hur som, nu ska vi sluta tjata om det tråkiga ämnet.

Idag red jag lite i ridhuset. Hade ganska bråttom så var långt ifrån säker på att jag skulle rida när jag kom ut. Men Sofia var kvar och skulle rida Thelma typ när jag precis hade mockat klart, så då tänkte jag att jag lika gärna kunde klä på Acke och rida en snabbis med henne i ridhuset och försöka hinna med bussen iaf.
Pga. tidspressen sket jag i att byta om, så det vart ridning i joggingdojjor och mjukisbyxor, såg ut som ett riktigt proffs! ;)
Till en början red jag typ helt kravlöst, bara skritta runt lite, tog något varv i trav, då kändes han lite "stökig" som han gjort på sista tiden. Började ganska snabbt efter det galoppera. Passade på att galoppera en stund. Konstigt nog fattade han korsgalopp i typ första och andra fattningen, konstigt, brukar han inte göra. Visserligen försökte jag vara övertydlig redan från början och använde både ytter- och innerskänkel i fattningen, och vi har ju lärt om oss till att bara fatta med innerskänkeln, så det är möjligt att det förvirrade honom. Det var inte ett problem efter vi väl fattat rätt första gången.
Kändes helt okej i båda varven, men som vanligt lite svagare i vänster. Han faller ju gärna lite inåt i vänstervarvet och har lite svårare med vänster ställningen, så för att att försöka hålla honom rak på spåret får man nästan ge lite lättare öppna-hjälper, vilket han, efter att man gjort ett par byten, tar som "nu-ska-vi-byta-hjälp", vilket han tycker är hemskt roligt, så någon långsida bytte han flera gånger, och så fick jag byta tillbaka, vilket resulterade i byten i serier haha! Kanske ska satsa på dressyr istället haha! xD
Efter en del galopp körde jag på direkt i trav, inga skrittpauser här inte! Klarar de sig utan skrittpauser i Tyskland ska väl vi klara det under ett pass? Hade ju inte mycket tid och ville få ut något. Sedan jobbade jag honom rätt länge i traven, helt utan paus. Och han var huuur fin som helst efter en liten stund, och inte alls så stökig han varit på sista tiden. Fin takt, han bar sig jättetrevligt, kunde variera formen på honom och göra både ökningar och samlingar utan tappade bärigheten eller slog sig fri! Vänstersidan kändes dessutom nästan lika fin som höger. Kändes verkligen jättefin, nästan lika fin som innan sommarbetet! Riktigt kul var det!

Men sen kände jag att det var dags att avsluta innan han blev trött och vi tappa känslan, vilket dessutom gjorde att jag skulle hinna med min buss! Toppen! Kort, intensivt, och vi fick faktiskt ut något utav passet trots att jag bara skulle rida en snabbis! Så jag var in och ut ur stallet på två timmar, REKORD! Och jag stressade inte ens! Vad händer, börjar jag bli effektiv eller något skit?! XD

Hur som helst, jag har världens finaste häst och idag är han dyr!

Imorgon väntar lite putsning av både häst och utrustning, antagligen blir det en uteritt tillsammans med Jossan och Maribelle (eller någon annan frivillig) eller så blir det bara en promenad/joggtur. Tänkte att han skulle få gå lite lugnt imorgon iaf. så att han är laddad inför KM på söndag. Är anmäld till 95 och 100, resultatet från klasserna slås ihop och vinnaren blir klubbmästare. Jag hoppas på fint väder och att vi tävlar utomhus. Blir det utomhus tänkte jag busrida lite och satsa på att vinna! Nog för att vi har många duktiga ryttare i klubben, men är det ute tror jag absolut att vi har en chans! Vi har visat att vi kan ta oss runt 90-100-banor utan allt för många fel och jag har en storgalopperad häst som täcker mycket mark. Så har vi tur och alla bommar ligger kvar, och jag ser till att inte rida allt för långa vägar är inget omöjligt! Har blivit riktigt taggad haha! XD
Sen om vi inte vinner är inte det hela världen, som sagt, det finns många duktiga värdiga vinnare i klubben. Men just eftersom det är på hemmaplan och inte ute på någon tävling kan jag lika gärna chansa lite och rida för seger och inte bara en nolla, busa loss lite haha! Får se hur det går men jag är redan spänd, excited, och ser fram emot en rafflande sista runda mot klockan! :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0