Busridning!

Igår hade jag en riktig busdag på Acke. Det vi gör nu är att försöka busa fram lite mer stöd på bettet, eftersom han har rätt lätt för att knäppa av. Så nu försöker vi få fram ett mer ärligt stöd på bettet så att han inte bara ska krulla ihop sig.
Då passade det utmärkt med en uteritt tillsammans med Johanna på Ralf, och Frida på Evert! Så vi gav oss ut på våra tre bjässar och tog Smedby-rundan och red förbi "hoppskogen". Acke gick först nästan hela vägen, trots att han aldrig gått där förr, och skötte sig fint! Gjorde allt från att busgaloppera lite till att gå riktigt fint i traven, framåt i låg form med LYFT rygg, finhesten!
Väl inne i hoppskogen hoppade vi lite stockar, för första gången tillsammans, det var riktigt skoj tyckte både han och jag! Galoppfattningarna satt riktigt fint!
Sen när vi kom hem gick vi in på ridbanan för att "rycka dem lite i munnen", som Johanna så fint kallar det! Jag gjorde inget avancerat, mest fokuserade på att han skulle gå framåt, länga på steget och våga ta lite mer stöd. Stundvis gick han finfint. Gjorde lite små öppnor och skänkelvikningar och det gick helt okej.

För att hålla det hela roligt passade jag på att ta något litet skutt på hindrena som stod inne på volten. Hade mest planerat att rulla över ett litet "räcke" på typ 30-40 cm. Men sen fick jag lite hoppsug och tog ett räcke på 1 m ett par gånger. Han skötte sig fint och tyckte det var superskoj! Man känner att han inte överhoppar sig så mycket längre, iaf. inte på räcken haha!

Efter att vi landade i fel galopp efter miniräcket en gång fick jag en litet ryck, och bestämde mig lite oplanerat för att testa ett byte, vilket han satte helt rent! Skoj med vårt första byte (som vi gjort med flit dvs. haha)!

Jobbade mest i traven så jag inte kan rida honom ordentligt i galoppen i min sadel haha! :P Men red på ordentligt i högt tempo rätt länge, men han blev inte trött för fem öre, och typ inte svettig alls utom under sadelgjorden. Skönt att han börjar få lite mer kondis! :)

Idag gick han på en tur ute tillsammans med min kära medryttare, de var ute i cirka en timme och 20 minuter. Bra för kondisen! Han hade varit pigg och glad.
Imorgon får han nog vila tror jag. Han vaccinerades ikväll, och har ju gått ganska hårt två dagar i rad nu, spec. igår. :)
Han skötte sig dessutom superbra när han vaccinerades, stod där och mumsa på sitt hö och ville mysa bara haha!

Ne, om man ska sova nu kanske så att man ev. orkar upp till stallet imorgon bitt?

Natti!

Kommentarer
Postat av: Sofie

Ja! :) Det är klasser från 110-140. Kruxet är bara den att hästen redan är på plats, så jag har ingen resplats över till hästen. Däremot har jag boende och resplats till människa, och en bil man kan koppla ett släp efter! :)

2011-07-18 @ 19:24:19
URL: http://sofiebergling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0